A közúti, a légi és a tengeri, valamint a vasúti fuvar árak is mindig különböznek

A nemzetközi fuvar árak eltérőek attól függően, hogy milyen szállítási típust választunk

Napjainkban a nemzetközi kereskedelem teljesen áthatja a nemzetgazdaságokat és ennek fontos eleme az országok közötti szállítás, mert minden ország importál olyan árukat, amit a saját gazdasága nem képes előállítani, vagy csak nem tud versenyképes áron legyártani. Ezért a nemzetközi fuvar árak alakulása mindenre hatással van. Szakemberek szerint az utóbbi harminc évben a logisztikai szektor mérete megduplázódott és fejlődő, valamint közepesen fejlett országok által szállított áruk volumene meghaladta a fejlett országokét. A következőkben megtudhatjuk, hogy milyen módon lehet eljuttatni az árut a világ egyik pontjáról a másikra: vasúti fuvar, tengeri szállítmányozás, közúti fuvar és légi nemzetközi fuvar formájában. Mindegyik típusnak megvannak a maga előnyei és természetesen a nemzetközi fuvar árak mindegyik típusnál másképp alakulnak, amiben annak is szerepe van, hogy milyen fajta áruról van szó.

Mint mindennél általában itt is vannak előnyös és hátrányos tulajdonságok és ezért mérlegeléssel kell eldönteni, melyik az éppen leghatékonyabb módszer. A logisztikai szektorban nagy a verseny az utóbbi években a légi fuvar és a tengeri szállítmányozás között azért, hogy melyik területé legyen a vezető szerep, de teljes dominanciát egyik sem érhet el, mivel két alapvető területen óriási a különbség közöttük, az egyik az árak mértéke, a másik pedig a gyorsaság.

 Közúti fuvarozás

A közúti fuvarozás a legrégebbi mód, viszonylag gyors és rendkívül rugalmas és ez a leggyakrabban használt fuvar típus rövid távolságokra, ez különösen az utóbbi száz évre igaz, amikor egyre nagyobb területet hálóznak be az aszfaltos utak és ezen belül is az autópályák. A szárazföldi szállításnak a teherautós és kamion fuvar mellet lényeges típusa a vasúti szállítmányozás. A nagy távolságú szállításoknál a közúti nemzetközi fuvar célja a szállítmány eljuttatása a megfelelő kikötőbe, vagy repülőtérre, ez szinte minden esetben elkerülhetetlen, mivel az nagyon ritka, hogy egy gyár közvetlenül egy kikötő, vagy repülőtér mellett van. A szárazföldi nemzetközi fuvar árak jellemzően alacsonyabbak, mint légi szállítás árak, de többe kerül mint a tengeri szállítás, különösen a fejlődő országokba, ahol a közlekedési infrastruktúra eléggé elmaradott. A konténeres szállítmányozás a multimodális szállítás legkézenfekvőbb módja, mert így a szállítmány minden elem könnyen egyben áthelyezhető egy másik járműre. Olyankor, ha a rakományt távoli és nehezen megközelíthető helyre kell eljuttatni, akkor csak is a teherautós nemzetközi fuvar jöhet számításba és ilyenkor az ár is magas, de nincs más választás, ezt kell elfogadni. A másik probléma a közúti fuvarozással a levegőszennyezés és az üvegházhatású gázok kibocsátása, amit hosszú távon jelentősen csökkenteni kell.

Tengeri szállítmányozás

Az óceánokon és tengeren végzett szállítmányozás a teljes globális szállítmányozás kilenc tizedét teszi ki. Ez a típus elsősorban az alacsony fajlagos értékű áruk szállításánál gazdaságos, vagyis azoknál a dolgoknál, amiket nem éri meg drágán szállítani. Ennek a hátránya, hogy bár ez a legolcsóbb, de ez is a leglassabb szállítási mód. Egyértelműen ez a legjobb választás, ha nagyméretű , vagy nagytételben kell árut szállítani hosszabb útvonalon és fontos a lehető legalacsonyabb ár.

Légi nemzetközi fuvar

Itt egyértelműen a legnagyobb előny a gyorsaság, ugyanis egy légi fuvarral, akár két nap alatt elérhető a világ legtöbb nagyvárosa, ez persze jelentős költséggel jár, ami annál nagyobb minél rövidebb a határidő és minél nagyobb a szállítandó rakomány súlya. Ezen kívül ez a legkörnyezetszennyezőbb változat, mivel egy repülő rengeteg üzemanyagot fogyaszt. A másik hátrány az előbbieken túl, az hogy az esetlegesen szükséges közbeeső állomásokon meg kell szervezni a tankolást, a leszállást és a tovább indulást és természetesen a reptérhasználatnak költsége van.
Végtére is azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a nemzetközi fuvar módját, mindig leginkább az áru tulajdonságai határozzák meg. A tengeri szállítmányozás leginkább, gabona, ásványi anyagok, ipari alapanyagok, gépek szállításánál használható, szinte kizárólagosan. A légi fuvarozás a nagyobb értékű elektronikai cikkeknél, élelmiszereknél és más kész termékeknél előnyös, ahol a termek magas ára lehetővé esetleg szükségessé teszi a gyors, de drága nemzetközi fuvar használatát. A közúti fuvarozás pedig az előbbi kettő kiegészítő eleme, illetve a beföldi és a kontinensek területén rövidebb utak megtételénél ajánlatos.